måndag 8 november 2010

...å sen blev det bara soppa?

...men ni kan hoppa upp och sätta er på att den var förtjusande god. Jag har sett den lilla sopprestaurangen flera gånger men aldrig fått tummen ur och gjort ett besök. Idag när det nöp lite i näsan och jag hamnade på Magasinsgatan 13 så gjorde jag slag i saken. Soppdax (Ät och må bra) heter den lilla restaurangen, en halv trappa ner ifrån gatuplanet. Här inne är det först och främst mysigt och doften av kryddor möter en redan i trappan ner. Det finns oftast tre soppor att välja på som dagens. Jag dök direkt på Tomatsoppa Provence, mjuk som en smekning av en kvinnohand men ändå med lagomt sting, buren upp av vitlök, basilika, timjan och oregano lade den sig som bomull i magen. Ett nybakat olivbröd och ett glas kallt citronvatten gjorde inte lunchen sämre. Med andra ord så har den här dagen bara fyllts av positiva vibbar så här långt. Mariana -kvinnan som lagade soppan var säkert snäll när hon var liten. Sådana kvinnor brukar alltid laga god mat. Nu skall jag försöka ta mig ner till stan och testa en soppa en gång i veckan ända fram till jul. Få se om det lyckas, vem vet? Jag skall i alla fall ge er lite omdömme de gånger jag sätter mig till bords...
pappa B

Inga kommentarer: