torsdag 16 december 2010

I går skrevs handbollshistoria i Lillehammer!

Grattis Sveriges blågula damer!!!
Jag hade lätt kunnat sätta både skinnkepsen och långkalsingarna på att våra svenska damer skulle få på skallen redan efter 20 minuter av matchen. Men nej minsann, Thorstensson & Co ville något annat. En kollega till mig, fd. handbollspelerska och samägare med mig av damhandbollstidningen 3-2-1 sa för flera år se; -Det skall göra ont att spela handboll och banne mig att jag sett värre påtryck än de smällar som Linnéa Thorstenmsson fick ta emot av de ungerska försvaret. Gång på gång gick hon i däck men blev bara tuffare och tuffare för varje smäll hon fick.
En av mina idoler, Annika Wiel-Freden, hemma i Göteborg öppnade upp sveriegs måltorka i första halvlek och sedan spädde A-M Johansson på med sin vänsterbössa och Linnéas tunga 9-meterskanon flyttades både bak och fram vilket resulterade i att den storspelande ungerska målvakten till slut blev yr i huvudet.
Några har sagt till mig att unga Isabelle Gulldén inte kom upp i rätt nivå. Till dem vill jag bara säga att uppmärksammade man inte hennes briljanta inspel, upplägg och försvarsarbete då skall man försöka få tag i TV-sändningen och se matchen i repris. Tant Tina gjorde kanske en av sina bästa matcher under de tio år hon haft äran att bära den blå/gula landslagsdressen. Johanna Wiberg fick vara kvar på plan och hennes försvarsarbete håller världsmästarklass. Sen har vi den riktige matchvinnaren, Cecilia Grubbström, tösabiten som fick hoppa in mellan stolparna då Kain kom in helt fel i matchstarten. Cecilia gav sig fan på att stänga igen och de hårt skjutande ungerskorna blev allt mer konfusa allt efter det att matchen började vänta till svenskornas favör.
Vem av er skulle ha modet att krypa in mellan stolparna då det ungerska skyttekompaniet kommer framstormande i 25 knop?
Men det är inte klart ännu. Sverige är för första gången i historien klara för semifinal i EM. Den kommer att avgöras i Danmark och är en helnordisk föreställning där Sverige i sin första match måste utmanövrera det Rumänska laget. Ingen lätt uppgift då rumänskorna är stenhårda och mycket tuffa, både i anfall och försvar. Spännande blir det och jag håller både tummar och tår....
Nu skall jag titta på skidskytte där Ferry & Bergman sopar banan med resten av världseliten. Senare i eftermiddag får Anna-Karin Strömstedt sitt stora genombrott, två bom och andra bästa tid i spåret. 15 kilometer passar henne precis, vänta får ni se!

pappa B

Inga kommentarer: