lördag 27 augusti 2011

Jaurekaskaöringen

Jag tog den här bilden när jag var 18 år. Min gode vän Lennart Nilsson och hans jobbarkompis Lennart Eriksson, målare hos VAttenfall. En lite dryg och i mina ögon rätt så elak typ. Åtminstone var han inte trevlig mot mig och jag vet inte vad jag gjorde honom heller. Nåväl, skit samma. Vi åkte i Lennart N-s flatbottnade plywoodbåt, typ racermodell. Totalt omöjlig att ro och utan flytvästar drog vi iväg från hangaret i Porjus och upp till Jaurekaska. Vi hade siktet inställt på harr den här dagen. De som åkt båt rån Porjus till Jaurekaska vet att det tar en stund. När vi kom upp så gick vi inte på samma sida som båten med turister tog. Den upp mot bryggan utan vi gick iland på andra sidan på den flik som stack ut mellan de två stridaste forsarna. Lennart N var och är nog fortfarande en mycket duktig fiskare, men den här kvällen var det stört omöjligt att lura några fiskar. Det var lågt vattenstånd och det påverkade säkert fisket. Plötsligt ropade Lennart E att han hade något fiskaktigt på mackan. -Vi testar det, knyter fast det på ett tackel och testar, sämre kan det inte bli. Sagt och gjort smörgåspålägget surrades fast på tacklet och Lennart E kastade ut. Det tog inte många sekunder så small det. Om kastet gick rakt ner i halsen på den sovande öringen eller vad som hände det vet ingen av oss. Men hugget kom blixtsnabbt och efter en hård kamp mellan stenarna i forsen så landades denna vackra guldgula öring. En bit på 5,8 kg och kvällen var räddad. Jag tog en bild med min gamla Olympus ACE i det skumma ljuset och nu när jag sitter och scannar bilder så dök negativet upp. Ingen av de andra två har sett bilden. Jag kanske skulle ha gett fiskaren en kopia för länge sedan så hade han nog blivit snällare mot mig...Nu kan det kvitta.
Jag tog en bild på frukostmackan men jag glömde att lägga in den här på blogen så nu får ni den nu istället, Delikatess med leverpastej och saltgurka och så en kopp te i Jokke-muggen, det är grejer det. Håll med om att det ser gott ut. Det tycker nog Aimogreven också även om han inte säger det rakt ut. Ha ha ha...
pappa B

4 kommentarer:

Anonym sa...

Lennart Nilsson har jag ett vagt minne av, och tror att jag mussiserade med en av hans söner i ungdomens år!Tror han heter Ove,men kan ha fel!
Lennart Eriksson kommer jag inte ihåg,men var han dum och dryg mot dig så kan han lungt falla i glömska!
En fin bild på en fin fisk är det i alla fall,uppäten och återbördad till moderjord för länge sedan!
Som vanligt får jag rätta till dig lite "Bessevisser" som man är!
Det heter "Tackel" utan S!!!!!
Lev gott!
Curre Canin!

pappa B sa...

Stack skall du ha lelle Curre Canin

Anonym sa...

På den tiden var det väldigt strömt i luspekanalen. Järnberg

pappa B sa...

Jaja men, men man åkte på den vänstra delen i den högra var det fors och väldigt grunt. Du kan din hembygd du Järnberg till skillnad från vissa andra dönickar som bara hoppar omkring och gnäller...