söndag 11 september 2011

Malmö - porten ut mot världen?

Skåningen är stolt och dryg, precis som spretfågeln till höger. Men de är glada och har ett stort hjärta. Har du förmågan att komma innanför storvästen på dem så får du en fin kamrat och god vän. De tycker dessutom väldigt mycket om god mat och dryck. Gärna i stora lass. För mig som kommer från motsatta delen av landet från början, var detta ett fenomen första gången jag placerade min 43:or på skånsk mark. Detta hände i Simrishamn och jag skulle göra ett reportage om en stor hundman - Börje Möllerström - gammal tullare, stor som ett hus och med en mäktig stämma som rullade över hela Österlen när han vrålade till. Under de första fem minuterna av vårt möte, förstod jag inte vad han sa så frågade jag försiktigt -Do you speek english. Gubben sprättade upp, hans mullrande skratt fick en flock kajor att lyfta och så tittade han ner på mig och sa; -Pågadjävul förstår du inte skånska. Sen pratade han skånsk svenska och vi blev väldigt goda vänner ända fram till dagen då han gick till de sälla jaktmarkerna.
Det skånska landskapet är väldigt vackert och de som påstår att det är helt platt, de har aldrig varit i Skåne. Här finns både kullar och dalar, rejäla bokskogar och gula rapsfält så långt ögat kan se. En fin landskapskombination som jag personligen tycker mycket om. Under årens lopp har min skara av vänner utökas med några fler skånska pigor och pågar, personer med glimten i ögat och vassa tungor. Här får man inte ge dem någon puck för då gör de rackarna mål direkt. Sen var det detta med Malmö. Rikets tredje stad med en enda sevärdhet. Ett skruvat hus. Redan när man krånglat sig in till centrum så känner man den internationella prägel som både Stockholm och Göteborg saknar. Om detta ligger i luften eller om det är typen av byggnader, folkets sätt att vara, närheten till Danmark eller vad det nu är som skapar denna atmosfär, det låter jag vara osagt. Utbudet av mat och boende är stort men det är inte alltid det lättaste att hitta. Restauranger Malmö de kan hjälpa dig att hitta de som serverar det du är sugen på. Men om du nu är smart och klickar på länken så får du en ovärderlig hjälp med detta. Skåningarna vill bli danskar, alla som jag känner och deras bekantas bekanta likaså. Men jag vet inte om danskarna vill ha skåningarna, de anser nog att de är lite för mycket försvenskade sedan sist. Om nu Skåne skulle bli danskt och Östersund och uppåt skulle bli norskt då blev resten av Sverige lika litet som Monaco?

Jag tycker att du skall ta med familjen och ta en helg i Skåne, snurra runt lite ute på Österlen,titta på det skruvade huset i Malmö, äta gott av den världsberömda skånska maten innan det blir danskt för då får du betala tull uppe på Hallandsåsen. du skall ju aldrig inbilla dig att du kommer till Danmark gratis, nä du! Och det fungerar bra med engelska om du skulle få problem med språket.
pappa B

Inga kommentarer: