torsdag 25 oktober 2012

Jakten på Jokkmokks Korv har inletts...

Landets godaste korv tillverkas uppe i Jokkmokk på Jokkmokks Korv & Rökeri AB. Den som aldrig har smakat den har aldrig ätit riktigt god korv. När jag växte upp så hade de en medvurst, en stor bamsing som man alltid köpte efter dansen (om man missat raggningen) av "Korv-Inga" en legend i Jokkmokk. Det kallades för "Parisare" och det var denna fantastiska medvurst på ett grillat bröd och massor av senap. På den stod man sig hela resan hem till Porjus.

Deras falukorv är ett måste när jag kommer hem och givetvis så hade jag en bit med mig hem efter årets tur upp till verkligheten. Nu håller jag på att jaga runt för att se om det inte finns någon kvalitetsmedveten handlare som säljer denna delikatess. Vet du kanske om den finns här. Har kastat ut lite brasklappar på deras FB-sida så jag hoppas att jag får ett positivt besked inom kort.
Hittar jag deras Falu så kommer detta att bli en stående korvdag i veckoplaneringen här hemma, den saken är klar. Tyvärr hittar jag inte bilden på "Korv-Inga" som jag har i mitt arkiv någonstans men om den dyker upp så skall ni få se på tanten som räddade oss grabbar många nätter i Jokkmokk den tiden då det begav sig. Lånar en bild från deras FB-sida jag hoppas att detta inte gör något.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hittade både vanlig och rökt jokkmokkskorv på jokkmokksdagarna i huddinge

Olle