tisdag 30 oktober 2012

USA blåser bort och svämmar över...

Det här räcker för att Göteborgarna skall gå i taket. Hur skulle det bli om
stormen Sandy hälsade på oss här på västkusten?
Nu är det bara en tidsfråga innan alla oväder ändrar riktning och kommer farande över lilleputtlandet Sverige. Ett sådant oväder som man har i Amerika just nu skulle ödelägga hela vårt land på 10 minuter. Tänk om alla vattentäkter skulle översvämmas, all ström skulle slås ut, vägarna och järnvägar spolas bort, då både svalt och frös det svenska folket ihjäl! Det skulle inte ta många timmar innan kaoset bröt ut. Själv bor vi två trappor upp och har stearinljus, stormkök (rödsprit finns) och fleecejackor hemma så vi fixade nog ett par dagar. Elis har dessutom kvar sina nödprovianter under sin säng som han samlade på när han var i överlevnadsåldern, en skogarnas son. Värre går det för våra grannar på bottenvåningen när Lärjeån svämmar över, men de får väl komma upp till oss när vattnet stiger.

Idag skulle min mamma Elsa haft namnsdag, ja det har hon ju ändå där uppe i sin himmel där hon vandrar omkring och plockar blåbär och spelar Bingo! Jag tror att tar hand om en del tvätt också för det var hennes kall här nere på jorden. Hon var ju föreståndare för Vattenfalls tvättstuga i byn under en herrans massa år. Hon och Estrid, två fina par hästar, förlåt märrar ska det givetvis vara då de var kvinnor. Min moster skulle också haft namnsdag, poeten Börjes mamma.
Denna dag år 2007 höjde Riksbanken reporäntan med 0,25 procentenheter till 4%. Experterna vred sina händer, en del av lycka en del av förtvivlan och spådde att räntan skulle ligga på 4,5% året därpå.

Samma dag den 30 oktober 1919 släppte Hjalmar Bergman sin roman Markurells i Wadköping. Jasså, det visste du inte? Men nu vet du. FN´s generalförsamling röstade ned Sovjetunionens förslag att ta upp folkrepubliken Kina som medlem. Året var 1962, det år då min förtjusande kvinna föddes. Nu vet ni det med. Inte klokt vad folk lär sig en massa av att läsa min enkla lilla blog.

Jag börjar piggna till efter feber-knockouten och skall snart vara på banan, förlåt, gymmet igen om någon dag. Jag längtar till Sportlife i Angered! Nu eldar vi på och kör så det dammar bland sängkläderna....
pappa B

Inga kommentarer: