tisdag 27 november 2012

Dubbliners, håll er till öl och skippa maten...

Kvinnan och jag skulle träffas efter hennes besök på röntgen och käka lunch nere vid Järntorget. Raggmunk med stekt fläsk, en höjdare som jag gärna stoppar i ansiktet, serverades på Dubbliners. Lunch inkl. sallad och kaffe 89 kronor.

Vi hoppade in, glada i hågen både för att kvinnans undersökning gått bra loch att vi skulle få äta något vi båda två tycker om. Vad händer? Jo in kommer en liten dam och slänger fram två tallrikar på bordet framför oss. Förvisso var det stekt fläsk, fem små bitar, riktigt hårt stekt vilket jag gillar men...under fläskbitarna låg en vidbränd potatisplätta och så en halv burk lingonsylt! Det enda som gjorde att man log var den malplacerade persiljekvisten.
Entlediga hela kökspersonalen och sätt lite trevligare damer i baren och ute på golvet. Finfördela salladen som nu endast fanns i stora hårda bitar. Eller så gör ni som äldreboendet i Angered tag 60 kronor inklusive kaffe. Vill man ha efterrätt så kostar den 5 kronor. Det här var en tumme ner så det skriker om det. Betyg: Inte ens skaftet på en gaffel!

Men det är vackert nere vid Järntorget och några stackars halvruttna kåkar klamrar sig istadigt fast. Var rädda om dem Göteborg, inte minst den här i korsningen Husargatan och stora leden. Vi klarade av dagen ändå och nu har kvinnan dragit iväg för att gratta en kusin så trollen och jag håller ställningarna här hemma. De sitter och pluggar bägge två för de har prov i morgon, matte!!! och detta är ingen höjdare men skall nog klaras av tror jag. De kämpar i alla fall så gott det går.

Jag sitter ju här vi burken och funderar på om jag skall svammla lite i "Radio Garderob" i morgon, vi får väl se på vilken sida jag vaknar.
Fick ett ryck i eftermiddag, när jag satt och tänkte på gamla minnen, var tusan har min gode vän och förre vapendragare Boris tagit vägen?  Ett samtal till nummer upplysningen och saken var klar.

Ingen svarade men jag joddlade lite på telefonsvararen och minuterna efteråt snackade vi med varandra. Boris har lagt pilbågen på hyllan och övergått till att skjuta armborst. Händig som han är, så hade han naturligtvis byggt sig en egen "bössa" mod. 1500-tal och så hade han en sportvariant med kikarsikte, en ren tävlings armborst. Just då höll han på att träna i klubbens lokal och jag drog dit på en enda gång.
Kramkalas och ryggdunkningar, skratt och lite gamla minnen. Jag fick provskjuta och samtliga i lokalen överlevde. Det var bara mittpunkterna på tavlorna som hade hål efter mina pilar. Kan ni tänka er att den här lille danske gubben på sin tid var en av landets absolut bästa kopister? En riktig stjärna och en av mina bästa vänner. Vi tog oss en fika på caféet i Hjällbo ett rökrum för somalier, som caféägaren uttryckte det. Jag har varit där förr, så jag vet att han har rätt.

Hemkommen, fixa mat åt trollen. Kycklingsnitzel och fullkorns makaroner...blää.  Ja kycklingen är väl ok men makkisar, nej för hundan, så det var bara att röra ihop gräs och grönt till gubben. Jag äter ju så lite kolhydrater som möjligt nu för tiden, bara för att hålla lite koll på kaggen som sakta men säkert håller på att tömmas. Potatis, ris och pasta är utsuddade från mina receptböcker.
Två sorters starka korvar, vitkål, morötter, purjolök, palsternacka och en vitlök. Detta var annat än den vidbrända potatisplättan på Dubbliners. Nu slappar jag resten av den här dagen. Ha det så fint och glöm inte att tvätta händerna när du kommer från toan...
pappa B

"Ske Guds vilja, sa flickan och lade sig med prästen"

Inga kommentarer: