tisdag 20 augusti 2013

Idag har jag, grabben och alla Bernhard namnsdag!

Så det kan bli. Här hoppar man upp ur bingen och så säger man ; Grattis! till och med kompisarna på fejjan grattar. Lustigt. Jag får inte glömma bort att säga grattis till lillgrabben, han heter ju också Bernt.

Citronmeliss på vår kryddhylla
I övrigt så bjuder den 20 augusti inte på så mycket ståpäls vill jag lova. Värre var det den 20 augusti 1968 för då marscherade 650.000! soldater in i Tjeckoslovakien. Trupperna kom från Sovjet, Ungern, Bulgarien, Polen och DDR. De hade absolut inte åkt till Tjeckoslovakien för att fira semester...
Betydligt mjukare och behagligare var det den 20 augusti 1973 för då släppte Rolling Stones sin nya singeln Angie. Den akustiske gitarrballaden toppade listorna på båda sidor av Atlanten, redan ett par dagar efter släppet.

Lysande debut av Jussi Björling på La Scala i Milano,den 20 augusti 1946. Jussi sjöng sig rakt in i hjärtat på alla Rigoletto älskare. Han fick lysande recensioner över hela världen.
Den 20 augusti 2013 tänker nu Hr Järnepalm dra sig tillbaka för att iordningställa diverse maträtter för kommande dagar. Jag förser nämligen min kära kvinna med hennes lunch, som hon tar med sig till jobbet.
Högst på listan idag står smörkokt torskrygg med svag pepparrots tsting och gräddstuvning gjord på spröd babyspenat. Helt sanslöst gott. En kryddig gryta på köttfärs och färsk vitkål med en örtsås blir steg två och slutligen kommer jag att koka kassler med lagerblad, färska örter och därtill lite smörfräst rättika, som efter den varma stekpannan får vila ut i en lätt marinad av olivolja, äppelcidervinäger och små blad av citronmeliss.. Låter det inte gott?
pappa B

"En liten gåva är bättre än ett stort löfte"

Inga kommentarer: