fredag 25 januari 2013

Ärter o fläsk i går..protein idag!

I går hade jag den stora äran att bli bjuden på ärter & fläsk hos Erik på Grönås. En mycket sympatisk och snäll man. En kamrat från tiden inom idrotten ute på von Utfallsgatan. Han är en vältalig, berest och mycket allmänbildad man så det är bara för oss andra i hans krets att sitta tysta och begrunda allt han berättar om. Vi brukar ibland dra oss upp till Grönåsa för att plocka svamp (han är en mästare även inom detta område). Igår hade jag oturen på grund av dålig planering från min sida, missa vår flygande vän Sten. Med propeller inbyggd i livstycket susar han runt, en en illfunderlig liten man med stort hjärta. Jag hoppas att det kommer fler tåg mina herrar....


Idag blev det gymmet, lite halvsegt, men ändå en vistelse bland de stora pojkarna och de snygga jäntorna och så Ivan den förskräcklige och jag. Nåväl vi gör så gott vi kan och det får räcka med detta. Hemkommen stoppade jag i mig en saftig, välsmakande lunch baserat på Krakowkorv från slaktare Lidl (92% kött), vilken sort framkommer dock inte, men förmodligen fläsk, åsna eller tyska vildsvin? Till detta hade jag stekt spetskål, en halv orange chili och en stooor klyfta vitlök + en liter vatten. Givetvis fanns mina ständiga följeslagare med, tomaterna. Den här gången fyra till antalet då en av de små var lika rynkig i huden som pappa B själv.
Men håll med om att det ser ganska fint ut?



Sedan kom barnen hem. Hälsade artigt och försvann. Sen kom de hem igen och den lilla ärtan gjorde sitt träningspass här hemma medan jag fixade lite mellanmål. Gjorde en äggröra på 3 ägg och 200 gram Östasiatiska soyabönor, gott så det skriker om det. Hon fick 2/3-delar och jag slevade i min den tredje. En halv liter vatten till på det och siffrorna på matdagboken håller sig fortfarande lätt på grönt. Jag är för jäkla duktig på detta tycker jag själv (ingen annan säger nåt). Nu väntar vi bara på att vår älskling skall komma hem från jobbet. Då blir det "fredagsmys" för barn och blomma medan jag suger på tummen. Tar mig en kopp te lite senare under dagen och en halv  honungs pomelo. Sedan är det dags att luta huvudet på kudden och sova gott. Ni får ha det där ute i världen och ni som tänker razzla till det med vin, sprit och vilda fruntimmer, tag det lugnt, var snäll och slå ingen på käften om han inte förtjänar det. Jag hoppas verkligen att vi syns i morgon igen.
pappa B

PS: Jag har en mycket god vän uppe i Sjövik. En fd. CIA-agent som numera löser korsord och mailar Pentagon. Han har skapat ett spelteam på ATG. Team Elit kallar han det och meningen är att ett gäng galna män och kvinnor skall samlas under den hatten och spela lite på V75. Har du ett spelkort, är intresserad så hör av dig till mig så skall du få vidare information. Vi kanske inte blir något stort gäng till i morgon men vi kör i alla fall vår första V75.a så får vi se vad som händer.Är du snabb och på bettet kanske du hinner vara med.
Blir det storslam, så syns vi aldrig mer, jag drar till Peru och börjar odla gurkor.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Svenssons i Skåne är med.

pappa B sa...

Heja Svensson, jag måste få mailadressen så jag kan se till att ni får en inbjudan.

Anonym sa...

rolf-svensson@bredband.net

pappa B sa...

Info kommer Rolf! Hälsa Birgith!