söndag 9 september 2012

Sug på den här du, som inte orkar ut och motionera!

Om du skulle lyfta rumpan ur fåtöljen och ägna 15 minuter om dagen på att motionera,  då skulle risken för att dö i förtid minska med hela 14% och ger inaktiva personer tre extra levnadsår. Detta visar en forskning gjord i Taiwan. Källa: The Lacer

Detta gör att man verkligen inser att motionen är viktigare än vad man tror. Under en period i mitt liv var det mest intag och väldigt lite rörelse mer än i sängen och på dansgolvet. Detta gjorde att kroppen svällde ut över livremmen och att både fötter och pillevink sakta men säkert försvann under den nedhängande magen. Det var när jag såg en bild som kvinnan tog på mig nere i Egypten. Där ute i vattnet tronade en fet valross på två ben upp sig. Detta mina vänner tog hus i helsike. När jag kom hem köpte jag direkt ett guldkort på Sportlife här i Angered. En investering som tillhör några av de bästa jag gjort i mitt liv. Idag mår jag förträffligt. Ser alla kroppsdelar utan problem har fått tillbaka lite spänst och styrka och framför allt balansen. Nu behöver man inte hoppa på ett ben för att hitta en dörrpost att hålla sig i när det andra benet skall ner i byxan.


Jag har spänt bågen och tränat målmedvetet efter mitt snörpliga slut på årets Rallarmarsch (som givetvis skall genomföras igen nästa år, då utan dikeshopp och 

ryggskott) Tog mig i alla fall 2,1 mil innan jag fick kasta in handduken. Nu på lördag är det dags igen jag skall traska iväg 17,7 km uppe i det vackra Risveden (jagade faktiskt älg där en gång i tiden). Jag känner mig väl förberedd, har ganska många mil i benen + åtskilliga timmar nere på gymmet. Är stark som en teddybjörn och smidig som en sågbock så allt skall nog gå bra. Det jag oroar mig mest över är om jag skall hinna in över mållinjen innan storfräsarna kommer farande. Jag hoppas klara detta. Har ju tre timmar på mig innan de startar. Grusvägarna och asfalten är inga problem, värre kanske det bli inne i terrängen med halkiga stigar, spänger, stenar och rötter. Det är nog där och uppför den beryktade "väggen" jag kommer att få bekänna färg skulle jag tro.

Nåväl, jag skall försöka sköta min lilla uppladdning efter bästa förmåga. Kör Seniorpasset i morgon och på torsdag, lätt och roligt så det är nog bara plus. Inga långa promenader och tunga slit på gymmet, kanske en 30-minutare på crosstrainern på onsdag. Sedan skall jag försöka slå igen locket på den här burken och krypa ner under täcket, senast klockan 10. Detta kommer att bli det svåraste att genomföra då man är en okuvlig nattuggla och dessutom morgonpigg! Jag hoppas att ni håller både tummar och tår att jag grejar den här promenaden. Trevlig söndag på er mina vänner.

pappa B

2 kommentarer:

Erika sa...

Visst mår vi bra av motion, sedan kvittar det vilken. Har ofta velat drar ut bilförare ur deras bil och slängt iväg dem på en riktig runda där de med hjälp av benen ska traskar runt en ordentlig runda. En del tar bilden tvärs över vägen för att köpa kvällstidningen...men hallå vilka/ vilken hjärncell gick sönder i det ögonblicket? Vill en del dö i förtid... who cares

pappa B sa...

Ha ha håller med dig Erika till 100% Många tror att jag tränar för att jag skall se bra ut? Det gör jag ju redan :) Nää.. jag kämpar på för att jag skall få några fina år till i god vigör och med lite krut kvar i kroppen.